Konya’nın merkezindeki Şükran Mahallesi’nde Hacı Hasan adında ünlü bir cami yer alır.
Geç Dönem Osmanlı yapısı özelliğini taşıyan eser, Konya bölgesindeki ahşap direkli cami geleneğinin temsilcilerindendir.
Caminin giriş kapısı üzerindeki kitabeye göre, Sultan II. Abdülhamit zamanında 1907 yılında Gözlülü Hacı Halil Ağa tarafından yenilenmiştir.
Ancak Hacı Hasan Camii’nin kıble yönünde dış duvarında Kadı Mürsel Camii’ne ait olduğu bilinen bir kitabe bulunur.
Cami yaptırılırken, o tarihlerde harap halde bulunan Kadı Mürsel Cami’nin 1409 tarihli kitabesi, her nedense Hacı Hasan Cami’nin kıble duvarına yerleştirilmiştir.
Bu yüzden de söz konusu kitabe yapının tarihlendirilmesinde karışıklığa sebep olmaktadır.
Hacı Hasan Camii dikdörtgen planlı bir harim ve son cemaat yerinden oluşmaktadır. Moloz ve kesme taştan örülü yapının üzeri dört yöne eğimli kırma çatı ile örtülmüştür.
Kuzeybatı köşesinde bulunan tek şerefeli minaresinin kaidesi taştan, gövdesi ise tuğladan inşa edilmiştir.
Ahşap direkli camilere güzel bir örnek olan eserin girişinde sizi iki büyük ahşap sütun karşılar. Son cemaat yerinde harimde ve kadınlar bölümünde ahşap işlerinin doğallığını ve sadeliğini görebilirsiniz.
İçeriye aydınlatan kocaman pencerelerinden sızan güneş ışığının eşliğinde, caminin tavanında ahşaptan oyma şemseli göbekler de son derece güzel görünür.
Mermer mihrabı hayli süslü olmasına rağmen yenilenmiş minberi oldukça sadedir.
Caminin kıble duvarında, belki önünden her gün gelip geçenlerin bile fark etmediği bir güneş saati bulunmaktadır. Kufi yazılı ilginç ve özel bir tablo halindeki kitabesinde “Bu güneş saatini, Allah’ın rahmetine muhtaç kulu Kuyumcu Hasan yaptı.” yazar.
Namaz vakitlerini belirlemek ve zamanı takip etmek için yapılmış güneş saatinin Anadolu’da bilinen en eski güneş saati olduğu rivayet edilir.
Bugün hâlâ ezan vakitlerini tam olarak gösteren saat ziyaretçilerini hayrete düşürür.
Caminin giriş kapısının sağında ve solunda yapının duvarına inşa edilmiş şadırvanlar, yalnızca vaktin girmesini beklerken sohbet eden insanların güzelliğine şahitlik etmez, aynı zamanda ilginç mimarisiyle kendisi de hoş bir görüntü oluşturur.